Ezt hallgatták '72-ben

Az esztendő legnagyobb slágerei

A nyári hónapok kihagyhatatlan témája itt, a blogon az adott év slágerparádéja, úgyhogy merüljünk máris el az ötven évvel ezelőtti dalok legjobbjai között. (Ezúttal is elsősorban az amerikai, illetve a magyar toplisták alapján válogattam.)

A The First Time Ever I Saw Your Face eredetileg népdalként tűnt fel 1957-ben, méghozzá egy brit énekes, Ewan MacColl jóvoltából. Sikeréből fakadóan többen feldolgozták a következő évtizedben, azonban Roberta Flack 1972-es változata hozta meg neki a globális ismertséget. Ez a verzió a Billboard-lista első helyén kötött ki, és az énekesnő még Grammy-díjat is kapott érte.

Az Alone Again Naturally az ír Gilbert O’Sullivan szerzeménye. Az Egyesült Államokban hat hétig tanyázott a Billboard-lista első helyén, és éves összesítésben a második legnépszerűbb szám volt, ahogy az Egyesült Királyságban is szép sikert aratott. Az énekes egyébként 21 évesen írta ezt a melankólikus balladát, amely magányról és csalódottságról szól. Persze ez sem kerülhette el a feldolgozásokat, például Andy Williams vagy Diana Krall által… 

Az esztendő egy másik nagy slágere volt az American Pie, amely nemcsak dallamával hódított, hanem többféleképpen értelmezhető szövegét is érdemes megemlíteni. A szerző, Don McLean szerint a repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt Buddy Holly és kollégái tiszteletére íródott, bár tagadhatatlanul érezhető még benne egyfajta nosztalgikus visszaemlékezés az 1950-es évekre is, benne az énekes ifjúkorával. (A teljes szöveg értelmezését egy másik blogomon találhatja az olvasó.) Azóta sokan feldolgozták, többek között Madonna, de több játékfilmben, például a Született július negyedikénben is felhangzik (igaz, ott kissé megelőzve korát, egy 1968-as jelenetben). 

A Without You is olyan dal, amit valószínűleg mindenki ismer, még ha a címét nem is… Egy brit banda, a Badfinger adta ki először 1970-ben, utána viszont több mint 180 előadó énekelte, köztük Harry Nilsson, akinek verziója jóval lágyabb, romantikusabb hangzású volt, mint az eredeti változat. Már 1971 végén sugározták a rádióadók, de a következő évben futott fel igazán. Szépen szerepelt mind Észak-Amerikában, mind az Egyesült Királyságban. 

A korszak egyik népszerű előadóművésze Sammy Davis Jr., aki énekesként és színészként is aktív volt, sőt a Vietnámban állomásozó amerikai erőket is többször meglátogatta, részben Bob Hope karácsonyi turnéi során. A The Candy Man egy kedves, játékos dal a cukorkaárus mindennapjairól. A szám eredetileg egy 1971-es filmhez, a Willy Wonka és a csokoládégyárhoz készült, Davis ezután dolgozta fel. Érdekes, hogy bár ő maga nem szerette, mivel túlságosan édeskésnek találta, végül ez lett az egyetlen listavezető száma, amely három hetet töltött a Billboard első helyén, sőt a ‘72-es összesítésben ötödik lett, még Grammyre is jelölték A művész ikonikus dalai között emlegetik, és onnantól fogva becenevei között a Candy Man is szerepelt. 

Joe Tex száma, az I Gotcha funk stílusban készült. Témája a férfiakkal játszadozó nő, akit az énekes persze mélyen elítél ezért. Bár B-oldalas dalként indult, a rádióadók felkapták és gyakran játszották, így a R&B-toplisták mellett a Billboardon is szépen szerepelt. Számos feldolgozása született, és Quentin Tarantino egyik első rendezésében, a Kutyaszorítóban című filmben is hallható. 

Bill Withers szomorkás dala, a Lean on Me komoly sikert aratott: mind a soullistákon, mint a Billboardon az első helyig jutott. Withers, akinek Los Angelesbe költözése után hiányzott neki a régi közösség, ebben a számban egy közelebbről meg nem nevezett barátját bátorítja, hogy nyugodtan hívja fel, ha segítségre lenne szüksége. Több más előadó is elővette ezt a dallamot a későbbi évtizedekben. 

Mac Davis countrys hangulatú számában, a Baby, Don't Get Hooked on Me-ben az előbbivel ellentétben az énekes éppen hogy finoman lepattintani próbál egy túlzottan lelkes hölgyet. A ‘72 nyarán és őszén taroló dal az azonos című nagylemezen jelent meg, és ez a korong jelentette az igazi áttörést az énekes számára. 

És ha már lepattintott partner, a Last Night I Didn't Get to Sleep at All egy szerelmi bánattól szenvedő hölgy dala, amelyet az ebben a témában gyakran emlegetett 5th Dimension együttes énekelt. Bár a szám az első helyet sehol nem szerezte meg a toplistákon, nagyon közel került hozzá, sőt platinalemez lett belőle. 

A T.Rex nevű brit banda slágere, a Bang a Gong (Get it On) a mai napig ismert és közkedvelt. Bár eredetileg 1971-ben került fel Electric Warrior című lemezükre, Észak-Amerikában csak a rákövetkező évben lett sláger, és a Bang a Gong cím is itt ragadt rá, mivel egy másik Get it On című dal már volt itt a Chase együttes jóvoltából… Az Egyesült Királyságban a toplista első helyéig jutott, az Egyesült Államokban a 10., Kanadában a 12. helyre volt elegendő a népszerűsége. Később Blondie, Elton John és a U2 is feldolgozta, és sok, mondhatni túl sok játékfilmben hallható (például a Billy Elliotban, a Bőrnyakúakban vagy legutóbb a Top Gun: Maverickben). 

A magyar slágerekre áttérvén először Szécsi Pált említeném, akitől ‘72-ben jelent meg többek között a Carolina, a Kéklő ég, a Ha álmodni tudnál, illetve a Két összeillő ember. Életrajzát ismerve ez utóbbi rezonál leginkább az akkori esztendővel, hiszen legkomolyabb szerelmével, Domján Edittel ekkor találkozott. A történet sajnos gyászos véget ért a szakítással, később pedig az énekesnő öngyilkosságával. 

Az Omega együttes éppen hard rock-korszakát élte, és az egy évvel korábbi tagcsere (Presser és Laux távozott és megalakították az LGT-t) ellenére nagyon is jól ment a szekér. Ebben az évben adták ki Élő Omega című nagylemezüket. Az A-oldalon ott figyelt a Törékeny lendület című szám is…

Kovács Katit sem lehet lehagyni a listáról, hiszen ebben az évben ismét táncdalfesztivált nyert az Add már, uram, az esőt! című számmal, amelyet a Juventus együttes kíséretében énekelt. A dallal még ugyanebben az évben megnyerte a drezdai Nemzetközi Dalfesztivált is. Angol és német változatát később külföldi előadók is feldolgozták, a magyar verzióját pedig ma is hallhatjuk a rádióban.