UH-1C “Heavy Hog”

Academy 1:35

Makettezőként többféle műfajban kipróbáltam magam, de a helikopterek sokáig elkerültek, pedig jó pár számomra is szimpatikus típus létezik. Vietnami vonatkozásban persze megkerülhetetlen téma a forgószárnyas, ezért előbb-utóbb én is el kellett, hogy csábuljak, de akkor gondoltam egy merészet, és elhatároztam, hogy a kisebb gépek esetén rögtön az 1:35-ös és 1:32-es változatokhoz nyúlok. 

uh-1c_15.jpg

Ennek eredményeként gyűjtöttem be az elmúlt években három 1:35-ös Huey-t, melyek közül most az egyik csatahelikopter-változatot, a “Heavy Hogot” fogom bemutatni. A makett az Academy dobozában érkezett, de az alapkészlet még az MRC színeiben kezdte pályafutását 1994-ben, hogy aztán később még az Italeri és újabban a Revell is forgalmazza. Az akciódús festménnyel díszített testes dobozban szépen elférnek a szürke és átlátszó alkatrész-keretek. Már ekkor látni, hogy méretéhez képest a makett nem áll nagyon sok darabból, ráadásul több felesleges alkatrész is lapul itt. Azt már most el kell mondanom, hogy ez a készlet kimondottan a rakéta- és gránátvetővel ellátott (ARA) verzió megépítéséhez használható, így Gatlinget vagy nehézgéppuskát nem kapunk hozzá. (Viszont aki ezekre is vágyik, annak jelenleg könnyű dolga van, mert a Revell által tavalyelőtt kiadott, szintén MRC-alapú, vagyis alapvetően azonos, 04960. sorszámú készletben megtalálja lényegében az összes fegyverzetvariációt, ráadásul jóval több gépre való matrica mellett.) 

uh-1c_box_art.jpg

A felületi kidolgozás szép, a kilencvenes évek közepén ez csúcskategóriás volt, és most is korrekt: a panelvonalak vékonyak, a szegecsek diszkréten kiemelkedők. A bontás általában ésszerű, és a vékonyabb alkatrészek kidolgozása is megfelelő – viszont leválasztásnál nagyon óvatosan kell eljárnunk, mert a viszonylag vastag keret miatt könnyen törnek. A diorámaépítőkre gondolva a hajtóműtér az egyik oldalról nyitható, és emiatt a belső is kidolgozásra került, de csak közepes minőségben, így nem árt némi plusz részletezés, ha valóban meg akarjuk ezt mutatni. 

uh-1c_werk_01.jpg

Az összeállítási rajz sajnos kimondottan elnagyolt: több ponton nem egyértelmű, hogy egy-két alkatrész egymáshoz hogyan illeszkedik, illetve a színek kapcsán sem teljesen pontos. A raktérben felállított hordóból az orrhoz nyúló vezetősín mellső rögzítését például teljesen homályban hagyja (a Revell rajza szerencsére kisegített), de a géppuskás ülésének színei vonatkozásában is pontatlan, mert nem jelzi, hogy az ülőfelület és a támla vászonborítása bizony zöld, és nem szürke. Említhetném még a műszerfal pontos elhelyezését, melyet nem tisztáznak: ezt nem a középvonalhoz képest szimmetrikusan kell beragasztani, mivel a valóságban a jobb oldalra jobban kinyúlt. Mindenképp érdemes tehát a neten szétnézni az építés előtt, már csak azért is, mert kis keresgéléssel kiváló képeket találunk a belsőről, de a Revell UH-1-esének említett füzetét is érdemes letölteni. 

uh-1c_werk_06.jpg

Az építés első fázisa a belső tér összeállítása. Nagyon fontos, hogy már ekkor döntsük el, ültetünk-e belülre figurákat, ugyanis később nagyon nehéz lesz hozzáférni ehhez a területhez. Úgy is mondhatnám, aki erre készül, az a figurák festését rögtön az elején kezdje el. És ha már szóba került: a mellékelt figurasor kerete négy repülős darabjait tartalmazza, két ülő pilótafigurát, egy szintén ülő géppuskást, illetve egy nyugodtan álldogáló és mutogató fedélzeti mérnököt, meg egy ládát és pár kiegészítőt. A kidolgozás a kilencvenes éveket idézi: ma már inkább csak erős közepes, de alapvetően megfelelő annak, aki nem akar műgyanta figurákat alkalmazni. Én végül úgy döntöttem, nem figurázom, legfeljebb ha egyszer diorámába helyezem a kész gépet. 

uh-1c_werk_03.jpg

A belső tér színvonala egyébként változó: a műszerfal szép, plasztikus, gondosan festve remekül néz ki, míg az ülések inkább közepesek, a bekötőhevederek pedig kifejezetten gyengék (és bizony ezek jobban látszanak a kész maketten, mint a műszerek). A már említett hevedervezető sín sajnos gumi, ami mind a ragasztásnál okozhat kellemetlen pillanatokat, mind évtizedek múlva, amikor anyaga elöregszik. A jobb oldali fix irányzék (E24) is kitolt velem, ugyanis megfelelő helyre ragasztva a szélvédő nem fog rendesen a helyére illeszkedni. Amikor ez kiderült, le is pattintottam a helyéről, és a műszerfal felső peremére ragasztottam, ahol nem okozhat ilyen galibát. Mellesleg a műszerfal alá és elé, az ottani kis üregbe beragasztottam némi olmót orrnehezéknek; bár az összeállítási rajz nem utal arra, hogy kell, nem akartam kellemetlen meglepetést később. Miután a belső tér összeállt, lelakkoztam az egészet. 

uh-1c_werk_04.jpg

Beillesztettem a törzsfelekbe a két tetőablakot. Ezek a valóságban zöld színűek voltak amihez a Gunze Clear Greenjét használtam, méghozzá festékszóróval több vékony rétegben felhordva. Fontos részlet, hogy a belső felületét érdemes lefújni, hiszen külsejét később maszkolni kell. Száradás után ezt rögtön el is végeztem, és már így ragasztottam be őket, Clearfix ragasztó segítségével.

uh-1c_werk_09.jpg

A törzsfelek illeszkedése sajnos problémás. A farokrésznél és az orrnál nem volt gond, de a fennmaradó szakaszon néhány milliméteres kihagyás tátongott. (Elképzelhető, hogy a belső teret képező blokk pár helyen túl dundi, és kétoldalt lefaragást igényel: a következő UH-1-esnél erre majd ügyelek.) Ezt tömítettem, méghozzá úgy, hogy a nagyobb résekbe először vékony műanyag csíkokat ragasztottam, és csak utánuk jött a paszta. Sajnos a hajtóműtér nyitható borítólemezének illesztése se teljesen stimmel, és itt bizony nem én hibáztam, ugyanis az alkatrész egyik szélének szöge egyszerűen hibás. A pilóták beszállóajtaja, annak üvegezése, illetve a szélvédő is igényli az igazítást: ehhez szikét használtam, óvatosan lefaragva a kérdéses szakaszokról, de sajnos így sem lett tökéletes. A beragasztás előtt maszkoltam őket. (Mellesleg az ajtók belső oldala majdhogynem részletmentes, ezért aki ezeket nyitva akarja beragasztani, az vagy javítsa fel, vagy állítson oda egy figurát, ami eltakarja.) A készlet illeszkedése tehát vegyes benyomásokat keltett, mert néhol paszentos, néha problémás. A tanulság annyi, hogy az átlátszó darabokat már a legelején, a festés és ragasztgatás megkezdése előtt próbáljuk a helyükre, és már ekkor essünk túl az igazításon. Mindenkinek jobb lesz így. Az alsó üvegezésnél (F12 és F13) is elkél egy kis csiszolgatás a pontosabb illeszkedés kedvéért, nagyobb gond, hogy pont a jól látható oldalsó élre esik egy-egy vágási felület, mikor leválasztjuk az öntőkeretről. Ennek eltüntetésére a finom, nedves csiszolóvásznat, utána pedig a Tamiya durva és finomabb polírpasztáját használtam. Ez sem lett tökéletes, de majd legközelebb jobban sikerült. Sajnos a szélvédő a végső igazítás után is okozott gondot. Hiába is dolgoztam rajta, még a ragasztás után is volt egy kis hasa középen (vagyis enyhén kilóg a keret vonalából, de az ablaktörlők ezt nagyrészt el fogják takarni), ugyanakkor az egyik sarkában is adódik egy kis rés. Az MRC igazán lehetett volna igényesebb e téren, hiszen a viszonylag nagy átlátszó felületek komolyan meghatározzák a makett összbenyomását.

uh-1c_werk_10.jpg

Miután a törzs egyben volt, a kész belső teret – néhány kedves fórumtárs ötletére – kisebb szivacsdarabokkal töltöttem meg, de néhány papírcsík és némi maszolószalag is jól jött. Ezek biztosítják, hogy a később felfújt festék ne kerüljön oda, ahova nem kéne. Felragasztottam a (sajnos több beszívódást is elszenvedett, ezért tömítésre szoruló) csúszótalpat, illetve a farokrész pár darabját, majd vékony réteg szürke alapozóval fedtem a gépet. Ezután a tető fehér T-alakú foltját is felfújtam, illetve az orr tükröződésmentesítő részét, amelyhez világosított feketét használtam. A zöld szín festése előtt ezeket persze maszkoltam.

uh-1c_werk_12.jpg

A rotorlapátok kapcsán megvizsgáltam az eredeti fotókat, hogy lássam, nyugvó állapotban mennyire hajolnak meg. Úgy láttam, nagyon enyhén, némi beavatkozásra viszont így is szükség volt. A sorstársak többféle megoldást javasoltak, végül a hajszárítós módszert választottam. Először az öntőkeret egy darabján tettem egy próbát, és a műanyag szerencsére kellően puha volt hozzá. Egyenként enyhén befeszítettem a lapátokat, és az alsó oldalt forró levegővel árasztottam el, 1–2 percig kb. 20 centis távolságból. Az így elért hajlás minimális, de hitelesebb, mintha nyílegyenes lenne. Utána összeállítottam a teljes rotort, és jöhetett az alapozó szürke festés. Bár a nagyrészt középtájra eső fehér sávot matricaként is adják, én inkább fehér festékkel értem el, előtte kimaszkolva a kérdéses részt. Mivel az útmutató ilyen szempontból is hanyag, a doboz fotóit használtam. Ezek alapján azt mondanám, a rotorlap tövétől kb. 5 cm-re kezdődnek, és a matrica alapján 2,5 cm szélesek. A lapátok végén vigyorgó sárga következett ezután, melyet szintén maszkolás után fújtam fel: a Gunze citromsárgájához kevertem egy kis pirosat is. Száradás után ezeket a színes részeket kimaszkoltam, és fekete alapozóval fújtam végig a lapátokat. Utána nagyon sötét szürkével lényegében moduláltam ezeket a felületeket, majd később alumíniummal koptattam. Ecsettel kezeltem a rotoragy környékét: először alumínium színt kapott, majd híg feketével befuttattam, aztán a MiG barna bemosóját is ráeresztettem. 

uh-1c_werk_19.jpg

A rotor és a tengely összeállítása mellesleg több kisebb problémát is felvet. Először is, az Academy-féle rajz elfelejt két rudacskát (B44 alkatrészek), márpedig a Huey-k többségén ezek is láthatók. A Revell-füzet szerencsére kisegített, de meg kell jegyezzem, hogy mindkét útmutatóban nehezen értelmezhető ennek a területnek az összeállítása (a rajzok egyszerűen túl kicsik). Javaslom, az eredetikről készült fotókat is tanulmányozzuk, úgy könnyebb lesz. Az is lényeges, hogy a B38-as darab vízszintes tengelye szöget zárjon be a rotorlapátokéval, mert csak így kerülhet a helyére a B18 alkatrészek felfelé ágaskodó csonkja. A farokrotor szerencsére csak két darabból áll, de ott is érdemes az eredetit megvizsgálni a tengely pontos rögzítése érdekében. 

uh-1c_werk_26.jpg

Az oldalsó, kötegelt rakétavető összeállításához még annyit, hogy az összeállítási rajz ezt is hibásan, fejjel lefelé ábrázolja: a csőköteg hosszirányára merőleges merevítő a valóságban fent van, és nem alul. Színéhez pedig annyit, hogy a dobozfestmény rosszul ábrázolja ezt: a valóságban a rakéták orra és farokrésze olívzöld volt, maguk a vetőcsövek pedig a tompa rézhez állnak a legközelebb. (Találtam két jó minőségű színes képet a Vietnam Magazine egyik idei számában, szóval ez utóbbiban is biztos vagyok). Ehhez nem volt kéznél kész festékem, ezért aranyat és fémszürkét kevertem össze. Az orr-gránátvető burkának összeállítása előtt érdemes a cső környékét borító vászon imitálása. Én ezt utólag oldottam meg papírzsebkendővel. 

uh-1c_werk_13.jpg

A gép festésének megkezdése előtt a főbb panelvonalat feketével fújtam át. Utána a Gunze 405-ös és 78-as olajzöldjét 1:1 arányban összekevertem, és apránként, vékony rétegekkel dolgozva fújtam végig a külső felületeket. Később a keverékhez adtam némi homokszínt, és a felvilágosított festékkel a panelek közepét, illetve a kiemelkedő részeket (például a farokrész gerincét vagy a csúszótalpak tetejét) is lefújtam. Utólag úgy éreztem, lehetett volna még egy kicsit világosítani az alapszínen, de a korabeli fotók tanúsága szerint a sötétebb olív sem volt ritka ezeken a madarakon. Majd a következő UH-1-esem picit más színű lesz... 

uh-1c_werk_17.jpg

Egy vékony ecsettel ezután aluminium színnel festettem fel a kopásnyomokat. A motortér környékén, a szegecsfejeken, a hason, a beszállóajtók kilincse közelében, illetve a többi frekventált helyen többet vittem fel, de igyekeztem nem túlzásba esni. Ezután a MiG zöld festésre ajánlott bemosójával (1005) a panelvonalak mentén garázdálkodtam. Egy vékony fényes lakkréteg következett ezután.

uh-1c_werk_31.jpg

Az Academy ehhez a darabhoz mindössze egyetlen helikopter jelzéseit adta, de szerencsére egy mutatósabb példányt választottak. A harmincegy matrica az 1. csapatrepülő dandár 114. csatahelikopter-századának egyik gépéhez való, amely 1967-ben, a Vinh Long-i támaszpontról operált. A hagyományos olív festést és a fekete orrburkolatot szépen feldobják a felfestett feliratok és egyéb jelzések, például a fogsor. A Mark Setter Neo és a Mark Softer termékeket használtam a felhelyezésnél. A nagyméretű, háromszög alakú taktikai jelzések sajnos nehezen simultak fel az íves és erősen szegecselt farokrész oldalára, de a Softer jóvoltából a teljes száradás végére a helyére került minden. Közben viszont azt is eldöntöttem, hogy a hajtóműblokk két oldalán végigfutó függőleges vörös csíkot inkább magam fújom fel gondos maszkolás után. Ugyanígy jártam el a tetőn látható fekete U-csík esetében, amelyet a “no step” feliratok határolnak. A farokrész közepére barna és fekete keverékéből készült füstnyomokat fújtam. A tolóajtók kerete alatti és feletti lámpákat is kifestettem – a rajz persze ezeket sem jelöli, de jó tudni, hogy jobb oldalon zöld, bal oldalon pedig piros színűek. Az AK vietnami földpigmentjével valamennyi port vittem fel a csúszótalpra és a vízszinteshez közelítő felületekre. A festést és a matricákat egy vékony réteg fényes és egy réteg matt lakk védi. 

uh-1c_werk_28.jpg

Az ajtók, az oldalsó rakétavetők, az orrtorony, az ablaktörlők, a tetőn ágaskodó antenna és a kipufogó feletti piros lámpatest ezután kerültek felragasztásra. Mind a fő-, mind a farokrotor tengelye kivehető, illetve visszacsúsztatható a helyére, kellően fixen állnak, így ragasztást nem igényelnek, ami szállítás esetén nagy előny. 

A makett összeállítása sokkal könnyebben ment, mint gondoltam. Ha nem lenne ennyi feladat a tömítéssel és az üvegezéssel, azt mondanám, egyértelmű örömmakett ez a Huey. Így is nagy élmény volt persze vele foglalatoskodni, és már várom, hogy nekiállhassak a másik kettőnek. Az 1:35-ös lépték egyértelműen kiemeli a gép jellegzetes formáját, a részletezettség pedig meggyőző. A maga 40 centiméteres hosszúságával elsőre talán elriaszt egyeseket, de ebben a léptékben egy Királytigris se sokkal kisebb, ráadásul az UH-1 mindössze két rotorlapjáta miatt jóval egyszerűbben tárolható akár egy keskeny vitrinben is, mint sok más helikoptertípus. Aki kedvet kapott hozzá, annak a Revell készletét javaslom, amelynek ára jelenleg 13 ezer forint körül van, és többféle fegyverzetvariációt, illetve matricát tartalmaz. Ezzel szemben az MRC és az Academy változatai már csak ritkásan beszerezhetők nálunk...

uh-1c_08.jpg

Ha tetszett, kérlek, lájkold a posztot, illetve ha szeretnél még hasonlót olvasni, a blog Facebook-oldalát. Sokat segíthetsz vele. Köszönöm.